Ontdek het Persil verhaal
Van 1907 tot het heden
In 1907 slagen de chemici bij Henkel erin om wassen radicaal te veranderen. Zij combineren natriumsilicaat met natriumperboraat, waardoor fijne parelende zuurstof wordt vrijgegeven tijdens koken. Dit heeft niet alleen een bijzonder textielvriendelijke en geurloze bleking als effect– in tegenstelling tot de chloor die tot dan toe werd gebruikt – maar zorgt er tevens voor dat het vermoeiende en tijdrovende wrijven, slingeren en boenen van de was door huisvrouwen niet meer nodig is. Dit is het begin van het eerste zelfwerkende wasmiddel: Persil. In 1908 wordt Persil voor het eerst geïntroduceerd in Nederland. Vervolgens vindt Persil haar weg in de detailhandel, verpakt in dunne kartonnen dozen met gedrukte papieren verpakking, met de hand gemaakt en gevuld.
Wie kent haar niet, de volledig in het wit gehulde dame met een Persil-verpakking in haar linkerhand? Zij stamt uit de studio van de Berlijnse kunstenaar Kurt Heiligenstaedt, een bekende cartoonist. In 1922 wordt hij gevraagd om een Persil-poster te ontwerpen. De Witte Dame is geen bedacht figuur, maar het was de 18-jarige vriendin van de kunstenaar. Samen met haar koopt Heiligenstaedt een witte jurk in een modehuis op Alexanderplatz en laat haar model staan met een Florentijnse hoed en een productverpakking. Vanaf dat moment siert het resultaat geëmailleerde borden, posters, puntgevels en straatklokken. De Witte Dame, met haar veranderende soorten vrouwen en modetrends, zou vele tientallen jaren de centrale reclamefiguur van Persil blijven.
In Amsterdam wordt een Persil-school geopend waarin huisvrouwen kennis konden maken met de nieuwe vorm van wassen. Grote aantallen vrouwen leren via de demonstraties van het Persil team het nieuwe wasmiddel Persil kennen en leren hoe ze hun was weer schoon en wit kunnen krijgen.
Het eerste synthetische wasmiddel voor zware taken in Nederland is ook afkomstig van Henkel. Het wordt Persil 59 genoemd: naar het jaar van de introductie. Synthetische anionische capillair-actieve stoffen, een schuimversterker en een frisse geur zijn de nieuwe ingrediënten van de beste Persil ooit. Dat is tenminste de reclamebelofte die wordt overgebracht aan de consument in een breed opgestelde campagne in drukwerk, op de radio en televisie. Voor het eerst is een professionewel reclamebureau verantwoordelijk voor het uiterlijk van het merk. De introductie wordt ondersteund met een rijdende Persil-school. Deze vrachtwagen met aanhanger rijdt door heel Nederland om vrouwen kennis te laten maken met dit nieuwe wasmiddel en ze te leren hoe de vuile was weer schoon wordt.
In 1970 wordt de promotie "De beste" voor het eerst uitgevoerd met een overweldigend succes. Sindsdien is het onmogelijk om aan Persil-reclame te denken zonder de rode band, die nu standaard de beste Persil van die tijd versiert. Wanneer Persil 70 in de winkels komt met een gewijzigd verpakkingsontwerp, is het verkrijgbaar in bijna heel Europa.
Met de introductie van deze nieuwe Persil verschijnt de productnaam op de verpakking zonder de toevoeging van een jaartal, zoals tot op dat moment toe de regel was geweest. In plaats daarvan wordt een nieuwe slogan geïntroduceerd in het merk, eentje die de consument lange tijd bij zal blijven: Persil Vertrouwde Kwaliteit.
Milieubescherming wordt een steeds relevanter onderwerp in de jaren '80. Aandacht voor het milieu Henkel is al jaren onder de aandacht bij Henkel: reeds aan het begin van de jaren '50 werden pogingen ondernomen om de biologische afbreekbaarheid van capillair-actieve stoffen te onderzoeken. In 1966 ontstond het onderzoeksproject "Fosfaatvervanging". Dit project werd gestart omdat zowel capillair-actieve stoffen, die het vuil uit de was halen, als fosfaten, die het water zacht maken, het water verontreinigen. De onderzoekers slagen erin om capillair-actieve stoffen te ontwikkelen die steeds meer biologisch afbreekbaar zijn. Voor fosfaten vinden ze zelfs een vervangend materiaal: Zeolith A (Sasil®). Een patent hiervoor werd al geregistreerd in 1973.
Opnieuw breidt Henkel haar Persil-assortiment uit – deze keer met een product dat een reeds bestaande niche van de wasmiddelenmarkt radicaal moet veranderen: Persil vloeibaar.
Nog een mijlpaal in het Persil-verhaal: de ontwikkeling van een wasmiddel met een nog betere wasprestatie en waarvan tegelijkertijd een beduidend kleinere dosering nodig is. Meer dan vijf jaar hebben Henkel-onderzoekers gewerkt aan een procedure om actieve ingrediënten zeer sterk te concentreren. Een volledig nieuwe productietechnologie geeft de doorbraak en een nieuwe generatie wasmiddelen ontstaat: parels in plaats van poeder. Waar voorheen 290 milliliter van het normale poeder moest worden gebruikt, is nu slechts 95 milliliter van het nieuwe wasmiddel voldoende. De Persil Megaperls® – aangeboden in lichte verpakkingen van 1,6 kg met een kijkvenster – geven Henkel een duidelijk voordeel in innovatie. De nieuwe wasmiddelentechnologie wordt gepatenteerd in heel Europa.
Gemak is het magische woord: hoe kunnen wij wassen zo eenvoudig en gemakkelijk mogelijk maken voor de consument? Henkel vindt ook hier een oplossing: een universeel wasmiddel in tabletvorm. Persil Tabs bestaan uit uiterst geconcentreerde actieve ingrediënten die worden gescheiden in twee fasen, duidelijk herkenbaar door de blauwe en de witte zijde. De gebruiksklare dosis hoeft alleen maar in het doseerbakje geplaatst te worden en het wassen kan beginnen.
Speciaal voor mensen met een gevoelige huid of voor mensen met huidallergieën heeft Henkel samen met de Duitse Vereniging voor Allergie en Astma [Deutscher Allergie- und Asthmabund e.V.] een product ontwikkeld dat, naast de gebruikelijke wasprestatie, zeer tolerant is voor de huid: Persil Sensitive.
Dit jaar ontwikkelt Persil de nieuwe Persil Color die reeds op 40°C uw hardnekkige vlekken duidelijk beter verwijdert en tegelijkertijd zacht is voor de vezels, de vorm en de kleur van uw was.
Persil viert haar 100ste verjaardag en komt op de markt met een nieuw, modern ontwerp en met verbeterde formules.
Persil Gold voldoet aan de hoogste eisen voor kwaliteit die kunnen worden gesteld aan een wasmiddel. Het zorgt voor een stralende schone was en behoudt de levendige kleuren van uw kleding, zelfs op zeer lage temperaturen, dankzij de formule van koude kracht. Daarnaast bespaart u energie en kunt u daardoor het milieu beschermen.
In juni lanceert Persil de nieuwe en supergeconcentreerde Super Gel. Persil Super Gel is verkrijgbaar als Super Power en Super Color en geeft al op 15°C levendige kleuren en een stralende schone was. De handige fles van 660 ml geeft net zoveel rendement als de eerdere gels, omdat de Persil Super Gels uiterst geconcentreerd zijn en minder dan een dopje voldoende is om het gebruikelijke wasresultaat te verkrijgen.
Persil komt met een nieuw product: Persil Eco Power. Persil Eco Power zorgt voor een intens schoon wasresultaat met een minimale belasting voor het milieu. Het bevat namelijk de vertrouwde Persil waskracht, echter is 100% van de oppervlakte actieve stoffen biologisch afbreekbaar en van plantaardige oorsprong.
Daarom is er nu een Persil met de nieuwe Brightness Formula sinds februari 2011. Het verwijdert zelfs de kleinste kalk- en vuildeeltjes en geeft de was weer glans. Hierdoor blijft de was niet alleen langer mooi, deze schittert ook als nooit tevoren. En de labels hebben vanaf nu ook een nieuw en schitterend kleurvol ontwerp.
Op één plek de was doen, koffiedrinken, studeren, lunchen en online werken: sinds 2011 kun je hiervoor terecht bij de eerste Wash & Coffee van Nederland. Deze wassalon en koffiebar in één op het Marie Heinekenplein in Amsterdam is het resultaat van een internationale samenwerking tussen Bosch en Persil.
Met de Persil Bubbles stelt Henkel nog een mijlpaal in het onderzoek en de ontwikkeling van innovatieve wasmiddelen. Voor het eerst is het mogelijk om vooraf afgemeten vloeibaar wasmiddel direct in de trommel te stoppen. De kleine pads lossen volledig op tijdens de wascyclus en zorgen voor een perfect wasresultaat.
Persil introduceert voor het eerst in Nederland de kracht van poeder en vloeibaar wasmiddel in één capsule: De Power-Mix Caps. De complementaire werking zorgt ervoor dat zelfs de meest hardnekkige vlekken worden verwijdert en dat al vanaf 20 graden.
Persil lanceert de nieuwe standaard in schoon met de introductie van Persil Premium. Een formule met superieure vlekverwijderaars en Essentiële Oliën voor een perfect schone en frisse was.